U bent hier: home » blog

      Virtual Reality en 360° op het internet

      Het internet biedt mogelijkheden voor Virtual Reality (VR) en 360° inhoud, weliswaar in beperkte mate. Denk maar aan Google Street View, waar je rondloopt in straten en gebouwen dankzij 360° foto’s. Je hebt hier enkel een computer en internetverbinding voor nodig. Met een VR-bril (bv. Google Cardboard, VR-box, Samsung Gear VR) en een smartphone kan je deze 360° beelden ook bekijken in een VR-omgeving op het internet.

       

       

      Wat is Virtual Reality?

      Bij Virtual Reality bezoek je via een virtueel gegenereerde computeromgeving een plaats of omgeving die zo realistisch wordt weergegeven dat je denkt dat je er echt ‘in realiteit’ bent. We onderscheiden klassieke VR en WebVR. Bij het eerste moet je een applicatie downloaden op je smartphone, tablet of computer. Bij WebVR is dit niet nodig omdat alles werkt via het internet.

       

      Wat zijn VR-billen?

      Zowel voor klassieke als voor WebVR-toepassingen heb je een VR-bril nodig, een speciale bril voorzien van een scherm waarop je de virtueel gegenereerde computeromgeving kan zien. Je hebt er al eentje vanaf 10 euro. In plaats van een VR-bril kan je ook je smartphone gebruiken.

      Het vroegste voorbeeld van VR is de View-Master, die na de Tweede Wereldoorlog populair werd bij het grote publiek. Dit is in feite de voorloper van de huidige VR-brillen. Ondertussen is het systeem dus geëvolueerd naar het internet onder de naam WebVR.


      Voorbeelden van VR

      VR biedt heel wat mogelijkheden, zoals:

      • Virtuele rondleiding in bedrijven, musea, bouwwerven…
      • Informatiecampagne, bv. inzake gevaarlijke situaties
      • Opleiding/cursus om bepaalde handelingen aan te leren of de werking van een machine aan te leren
      • Reclamecampagne voor reizen, waar je in VR verschillende bestemmingen kan bezoeken
      • Live wedstrijden, evenementen, voorstellingen of theater bijwonen
       

      Voor- en nadelen van WebVR

      Met WebVR kan je aan de hand van een eenvoudige en gekende code distribueerbare, cross-platforme en directe VR-toepassingen ontwikkelen via het web:

      1. Eenvoudige en gekende (Javascript) code: de code die nodig is om de toepassing te ontwikkelen is gekend door iedereen die ooit al eens webtoepassingen heeft ontwikkeld. Zo kunnen er snel nieuwe VR-toepassingen ontwikkeld worden via het internet.
      2. Distribueerbare toepassingen: er is enkel een internetadres nodig om de toepassing te gebruiken. Het is dus gemakkelijk om ze te delen via sociale media of de bedrijfswebsite.
      3. Cross-platform: de toepassing werkt met verschillende VR-brillen of soms zelf zonder.
      4. Direct: er is geen download meer nodig om de toepassing te gebruiken, in tegenstelling tot de klassieke VR-toepassingen.

      Er zijn ook nadelen verbonden aan WebVR. De technologie is nog in volle ontwikkeling, waardoor er browsers zijn die (nog) niet kunnen communiceren met VR-brillen. Een aantal experimentele browsers voldoen aan de standaard maar zijn momenteel onstabiel. Daarnaast is de kwaliteit van een VR-toepassing minder goed op het internet dan wanneer ze via een applicatie werkt. Daarom moet de ontwikkelaar een aantal verbeteringen doorvoeren, met kwaliteitsverlies als mogelijk gevolg.

       

      Besluit

      VR en WebVR zijn twee technologieën met interessante toepassingsdomeinen. De technische uitvoering is zeker haalbaar maar de standaardisatie is momenteel nog aan de gang. Met vragen of ideeën inzake Virtual Reality kan je terecht bij Korazon!

      25 januari 2018 - Hein Pauwelyn, Web Developer
      Tags :technologie