Neuromarketing is onweerstaanbaar Marketing met impact, wetenschappelijk bewezen

Expert in neuromarketing

Neuromarketing is hot. Er wordt heel veel over geschreven en gesproken. Om het bos nog door de bomen te zien organiseerdeKorazon een infosessie over neuromarketing. Op basis van technieken uit de neuromarketing en inzichten uit de sociale psychologie werd uitgelegd hoe mensen in beweging worden gezet. Met de aangereikte handvaten kunt u er zelf voor zorgen dat uw digitale communicatie iets opbrengt. Geen hocus pocus, maar psychologie en focus. Deze blog bevat 10 concrete tips en een korte samenvatting van de inzichten gebracht door Reinout Van Zandycke, expert in de overtuigingspsychologie.

Marketing dient om mensen in beweging te brengen en te overtuigen. Bij neuromarketing wordt dit wetenschappelijk onderbouwd. Enerzijds baseert men zich op de werking van het menselijk brein, anderzijds wordt beroep gedaan uit bevindingen uit de sociale psychologie. Basisinzicht is dat mensen bij het nemen van beslissingen weinig rationeel zijn, maar terugvallen op hun instincten. We doen dit al honderdduizenden jaren zo, en vandaag is dat niet anders. Onbewust laten we ons leiden door zaken zoals sociaal bewijs, similariteit, autoriteit, schaarste en wederkerigheid.

neuromarketing om effectief te overtuigen

neuromarketing om effectief te overtuigen

Concrete tips

Een aantal concrete tips die onmiddellijk toepasbaar zijn op een website:

  • Een mooie website is niet altijd een goede website. Het bereiken van een bepaald doel primeert boven grafische verfijning.
  • Wat is het belangrijkst? Heb je bvb. een interessante whitepaper, zet die dan bovenaan op de homepage.
  • Speel volumes en succes uit. Een uitgebreide referentielijst, de vele jaren ervaring.
  • Wat hebben anderen gedaan? Geef aan welk product of dienst de meeste klanten kiezen.
  • Wat was de mening van anderen? Plaats echte testimonials met foto en naam van de klant.
  • Maak 'contact' persoonlijk. Vermeld de naam van de te contacteren persoon en plaats een foto.
  • Voeg een video toe. Iemand zien en horen spreken maakt het contact persoonlijker.
  • Gezichten trekken de aandacht. Plaats mensen op je website.
  • Gebruik herkenbare en begrijpbare woorden.
  • Het belangrijkste in een andere kleur. Een boodschap of call-to-action laten opvallen is veel belangrijkder dan de huisstijlgids.

 

Philip Vanassche.