JIT 2.0 Informatie moet stromen


De JIT 2.0 visie

De juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon brengen in de juiste vorm gebeurt door het elimineren van inefficiënties.  

Wij gaan er van uit dat de meeste data die het bedrijf nodig heeft al aanwezig is in het bedrijf. De data zit meestal opgeslagen in databanken, softwarepakketten, spreadsheets,… Vaak zijn deze systemen silo’s die niet communiceren met andere toepassingen. De data of informatie komt niet bij degene die ze nodig heeft, omwille van technische drempels, licentieproblemen en andere obstakels. De opdracht is dat we de data in beweging moeten krijgen.

De JIT2.0 visie houdt in:

  • Net zoals het ‘Just In Time’-principe (JIT) zorgt voor het wegwerken van inefficiënties in de voorraadketen, doet JIT 2.0 dat voor administratieve processen.
  • Als we deze inefficiënties wegwerken zal de informatie in beweging komen, het proces vlotter werken en het bedrijf performanter worden.
  • Korazon zoekt samen met jou naar de inefficiënties in jouw onderneming en definieert en ontwikkelt oplossingen om informatie bij ‘nieuwe gebruikers’ te brengen.

De JIT 2.0 methode

JIT 2.0 is ook een methode. Het is een leidraad waarmee iedereen aan de slag kan. In een aantal logische stappen zoek en vind je in jouw eigen onderneming een aantal taken en processen die met behulp van webapplicaties efficiënter kunnen gemaakt worden.

De methode start met het zoeken naar verklikkerlichten. Dit zijn zaken die aangeven dat informatie op bepaalde plaatsen gestremd is. De meest zichtbare zijn computerschermen vol post-its, mappen en postbakjes met papier of collega's die documenten kopiëren. Iets minder zichtbaar zijn lange responstijden, achterstallig werk en klachten van klanten. De volgende stap is het analyseren van deze verklikkerlichten. Door het stellen van 'wat als?' en 'waarom?' vragen kom je tot de kern van de zaak, meteen de basis voor het formuleren van oplossingen. Na analyse en concept volgt de fase van uitvoering: prioriteiten stellen, een pilootproject definiëren en uitvoeren om vervolgens na evaluatie en bijsturing het volgende project aan te pakken. Gewoon logisch boerenverstand. 

Stap per stap groeit het besef in jouw onderneming en is iedereen betrokken bij de digitale transformatie waarvan de resultaten snel zichtbaar zijn. 

Enkele resultaten

De JIT 2.0 visie en methode wordt bij veel klanten van Korazon gebruikt. Het in beweging brengen van informatie resulteert in een reeks webapplicaties voor verschillende toepassingen zoals:

  • leveranciers brengen zelf informatie in over leverdata, aantallen en wijzigingen
  • klanten krijgen inzage in de status van hun herstellingen
  • elke klant krijgt zijn eigen gepersonaliseerd bestelplatform
  • via hun Outlook agenda geven medewerkers hun prestaties door naar de facturatie
  • automatische profilering van klanten maakt persoonlijke voorstellen mogelijk

Een lijst met tientallen voorbeelden van digitale transformatie en een korte beschrijving vind je op deze pagina.

Wil je een degelijk plan voor digitale transformatie?

Neem contact en we zoeken het samen uit. Na het intake gesprek:

  • ken je het laaghangend fruit met snel zichtbare resultaten
  • heb je iets opgestoken van hoe andere ondernemingen het doen
  • zie je de waarde van 25 jaar ervaring en expertise van Korazon

Jurgen Carlier

advies & analyse