Postuniversitair Centrum KU Leuven website voor opleidingen met inschrijvingsmodule

In een notendop

Project

De website bevat een uitgebreid portfolio aan opleidingen. Het doel van de website is de bezoeker in het aanbod van de vele opleidingen te laten vinden wat voor hem interessant is, hem te overtuigen om zich in te schrijven en deze inschrijving vervolgens op een veilige manier te laten gebeuren via de backoffice van zowel KU Leuven als het Postuniversitair Centrum.

 

Postuniversitair Centrum

Het Postuniversitair Centrum van de KU Leuven ontwikkelt en organiseert een kwaliteitsvol, gevarieerd en uitgebreid aanbod universitaire permanente opleiding.
Het doel is kennis, talent en professionele competenties te onderhouden, te actualiseren of verder te ontplooien.
Voor professionals die verder willen groeien in hun job, voor breed geïnteresseerden die zich persoonlijk willen ontwikkelen, voor wie net als ons een passie heeft voor levenslang leren.

 

Succesfactoren

  • Een zeer vlot UX ontwerp, ondanks sterke restricties van KU Leuven
  • Een uitgebreide en veilige inschrijvingsflow waardoor er minder opvolging bij administratie terecht komt
  • Gebruikers kunnen hun eigen account beheren, wat dan weer zorgt voor minder vragen aan het secretariaat.
  • Complete integratie met de backoffice via API

 

Oordeel zelf en bezoek de website op www.puc.kuleuven.be.

Een uitgebreid opleidingsaanbod

Postuniversitair Centrum wilde graag een website die klaar en duidelijk en wervend is, zodat gebruikers gemakkelijk hun gewenste opleiding kunnen vinden of door het aanbod gaan om te zien of er iets voor hen tussen zit. De site moet ook overtuigen door een grafisch ontwerp dat bovendien in lijn moet liggen met de huisstijl van de KU Leuven, door wervende opleidingen fiches als door zijn snelheid.

Inschrijving met een plus

De inschrijving voor een opleiding is een huzarenstukje. Voor terugkerende bezoekers moeten hun gegevens opnieuw worden aangeboden. Er kan gekozen worden tussen particulier of professioneel inschrijven en tussen een pak betalingsmogelijkheden, al dan niet met subsidies. Ze moet voldoen aan de privacywetgeving, verschillende opleidingstypes (eenmalig, meerdere sessies, modulair) als opleidingsvormen (ter plaatse, video, remote). Het is een monnikenwerk om dat allemaal gebruiksvriendelijk te houden, zodat gebruikers zich wel degelijk en snel inschrijven.

Veilig, synchroon en privacy conform

Gebruikers laten hun gegevens achter. Dat moet veilig en privacy conform gebeuren. Bij KU Leuven betekent dat eveneens dat een inschrijver een KU Leuven account moet hebben, alvorens hij zich kan inschrijven voor een opleiding. Opnieuw is dit een heel complexe flow waarbij moet gecontroleerd worden of de gebruiker reeds bestaat in de beide databanken en, als dat niet het geval is, moeten hem de juiste gegevens gevraagd worden. Bovendien moet dit zoveel mogelijk transparant voor de gebruiker gebeuren, of anders haakt die af. Een uitdaging op vlak van UX.

"De koppeling met de systemen van KU Leuven was een cruciaal punt in het project. De ervaring van Korazon met integraties kwam hier goed van pas."

Integratie next level

Ook het aspect ‘integratie’ moet hier wat ruimer genomen worden dan anders. Deze site is, los van de inhoudelijke pagina’s, volledig gestuurd vanuit de backoffice van het Postuniversitair Centrum. Alle gegevens, zoals opleidingen, domeinen, accounts, zoekfilters worden bijgehouden in de backoffice en komen op de site via een API-koppeling. De security controleert of een gebruiker een geldige gebruiker is. Via shibboleth single sign on (SSO) wordt gecontroleerd of de gebruiker een KU Leuven account heeft, en vervolgens wordt gecontroleerd of deze account een ingang heeft in de de backoffice van Postuniversitair Centrum. Gewoon door in te loggen passeer je een dubbele integratie.

Terug naar overzicht

Wil je dubbel werk vermijden en liever alles met elkaar integreren?

Neem contact en we zoeken het samen uit. Na het intake gesprek:

  • heb je zicht op optimalisaties in jouw onderneming
  • ken je de grootorde van de ROI
  • zie je de waarde van 25 jaar ervaring en expertise van Korazon

Philip Vanassche

advies & verkoop